Day 10 – European Bike Tour 2018

•3. juli 2018 • 1 kommentar

Dagens etappe ble lang og ukomfortabel, og svært kort på sykkel. Kun få minutter etter start i dag, på ei rampe til riksveien, kom jeg for nært en lastebil og fikk en velt. Alt er i orden med meg, bare et lite kutt i hånda. Sykkelen ble berga, såret ble rensa på stedet og jeg fikk skyss med ambulansen til sykehuset for oppdatering av stivkrampevaksinen (Stephan var sporty og stilte opp på bilde). Det meste av dagen ble altså brukt til venting på sykehuset… Knut-Bjarne, Frode, Kurt og Cathrin kjørte innom sykehuset for å hilse på meg. Det var godt å få klem og se kjente fjes☺️ Jeg toget det siste stykket til Praha og 115 årsjubileumet. Satser på at Knut-Bjarne/Frode overtar bloggen på sparket😉😉 Until next time, folks!

Jørund

Day 9 – European Bike Tour 2018

•2. juli 2018 • Legg igjen en kommentar

Enda en dag som transportetappe gjennom Tyskland, og vi startet fra campingen rimelig tidlig. Vi tok et hyggelig besøk hos H-D i Braunschweig, hvor de bestemte seg for å flytte sykkelen min opp på en pall i utstillingen… Neida, men det var moro å se en yngre bror av jubileums-Fat Boy’ene. Dette var en stor dealer som hadde mye fint utstilt, bla egen politimann ved Police-syklene. Vi endte til slutt opp på CMB Camping i Dresden, hvor en pratsom eier fra Sveits ønsket oss velkommen med sveitsisk sjokolade. I morgen slår jeg lag med Frode og co og vi kjører i samlet flokk inn til Praha. Og jeg får endelig se igjen Heidi😍. Kjartan takker for følget og drar mot Østerrike/Sveits for svingete veier med teltet og KTM’en. I Tyskland er det forbudt å campe utenom campingplass, men i alpene i Sveits kan en visstnok campe nokså fritt. Ønsker Kjartan god tur videre!!

H-D 115

•1. juli 2018 • Legg igjen en kommentar

Flere veier til og fra Praha i forbindelse med feiringen av 115 års jubileet for Harley-Davidson!

Her er litt tekst og bilder fra en gruppe på fire fra Arctic Chapter  on the road

Day 8 – European Bike Tour 2018

•1. juli 2018 • Legg igjen en kommentar

Vekkerklokka ringte alt for tidlig, men det var nødvendig. Dag 8 starta med SuperSpeed over til Hortshals fra Kristiansand og med oppmøte klokka 0700 i havna. Heldigvis hadde Kjartan reist turen før og hadde bestilt oss frokost. Vi tilbrakte derfor hele overfarten i kantina😋

Turen gikk gjennom Danmark og litt av Tyskland. Ei snill frøken i Bodø ble 9 år i dag, så utenfor Aarhus ble det overbrakt gratulasjoner via telefon og facetime (Gratulerer med dagen Eirunn🎉🎈🎁). Utpå ettermiddagen ble jeg litt lei av stamping på motorveien så vi stoppet opp i en liten landsby som heter Großenaspe. Der spiste vi på Timm’s greske restaurant (som bare tar cash, men har nydelig grillmat) og etter det endte vi opp på en rolig campingplass ikke langt fra Elben (Lanzer See). #gratisdusj🤩

Kjartan og Jørund

Day 7 – European Bike Tour 2018

•30. juni 2018 • 1 kommentar

Klargjort for kort etappe i dag, fra Stavanger til Kristiansand, via en hyggelig familiemiddag i Farsund. Har dratt litt før fra Rally’et i Stavanger for å få en tidligere start på turen til Praha. Lenge etter at både Stavanger og Praha var planlagt, kom nyheten om at The Rolling Stones skulle spille i Praha dagen jubileumsfesten (oppvarmingsbandet som noen kaller dem nå). Derfor ble det nødvendig for meg å flytte reisedagen en dag frem. Resten av HOG’erne holder stand en dag til i oljebyen. Noen svinger ble det likevel i dag, Kjartan viste meg en fin omvei rundt Ravneheia (rett nord for Farsund), som vi kjørte i stedet for Ravneheitunnelen (Vest-Agders lengste tunnel med sine 3340 meter).

Kjartan og Jørund

Day 6 – European Bike Tour 2018

•29. juni 2018 • 1 kommentar

Dag to på Rally’et, og jeg startet hos Dealeren i Stavanger hvor Dag-Frode og gjengen fikk i oppgave å finne ut hvorfor varsellampa lyser. Ny sykkel = fri reparasjon første året hos alle H-D shops, så det var null stress for min del. Feilen ble funnet og ny startbryter ble montert og alle smiler. Takker og bukker!

Var både sulten og tørst og dro nedover til treffområdet. Der traff jeg Frank (som hadde kjørt Jææren rundt) og Lill, Even og Sturla. Sistnevte tre hadde leid 2018-sykler hos Lazy Boyz og hadde hatt en fin tur over til Stavanger og treffet. God stemning, spareribs og en øll😎🍻 Over og ut

Jørund

Day 5 – European Bike Tour 2018

•28. juni 2018 • Legg igjen en kommentar

Turen i dag gikk fra Mo camping i Norheimsund (7 mil øst for Bergen), nedover FV 49 til Hodnanes Fergekai. Der tok vi ferga Folgefonn til Jektevik, hvor vi fortsatte inn på E39 nedover til Stavanger. Kjartan dro videre til Farsund og jeg tok innsjekk på Rally’et. Der traff jeg Sverre, og like etter kom Rune og co som hadde kjørt fra Morgedal. På kvelden ble det god stemning med band og mange Hog’ere! En utfløtta Bodøværing dukka også opp🍻😎

Day 4 – European Bike Tour 2018

•27. juni 2018 • 2 kommentarer

Vi kjørte fra Stryn til Bergen, og det var bare en ting som egentlig var verd å nevne ut fra et mc-ståsted (bortsett fra at fergemannskapet til Norled over Sognefjorden oppfordra til trafikkfarlige situasjoner når busser, trailere og campingvogner ble plassert først ut av ferga… jaja🤔) Det som var verd turen var en beskjed vi fikk om at innfarten på E39 var helt stengt, og at vi (siden vi var på mc) kunne ta omkjøringa gjennom Modalen, og for en tur det var!! Aldeles nydelig. På det smaleste var veien 2-3 meter, med trange tunneler og krappe svinger. Vi kunne stoppet utallige plasser og tatt bilder😍. Kjør der om du kan! Ride Safe, Park Safe 😎

Kjartan og Jørund

Day 3 – European Bike Tour 2018

•26. juni 2018 • 3 kommentarer

Turen fra Oppdal var en eneste lang nedoverbakke, med storslått norsk natur på begge sider. Takk til Frode for et ypperlig valg av rute👍🏼 Og på vei ned dalen i skumringa dukka Bambi opp, hun sto helt stille midt på enga mens vi dundra forbi på jernhestene. Vi våkna uthvilt til en solfylt dag. Turen gikk til Kristiansund og Esso hvor vi streka opp dagens rute på kartet. Vi dro først gjennom Atlanterhavsveien. Så tråkla vi oss videre gjennom Trollstigen og Geiranger (opp og ned) før vi endte opp i Stryn. Det ble noen hundre 90-gradersvinger på oss😉 Innerst i Geirangerfjorden møtte Kjartan på noen som hadde kjørt fra Kuwait.

Kjartan og Jørund

Day 2 – European Bike Tour 2018

•25. juni 2018 • 3 kommentarer

Starta ut tidlig fra Mosjøen på soloetappen. Det var lett regn i lufta og overskya. Glemte å skrive i går at jeg fikk «eskorte» over Korgenfjellet. Synes sjøl at jeg hadde god driv i svingene, hvorpå Veronica og Asle etterpå sa det var en rolig tur… Trøndelag bydde på sitt sedvanlige (skog, skog, skog…) og overskya. Lurte lenge på hva de avlange brune flekkene på asfalten var, inntil jeg så ei som lå med beina og armene utstrakt. Da husket jeg tilbake til en sommerferie på Frosta hvor vi fanget padder. Om det er barn som leser bloggen, så ble padda så redd av lyden at den spratt opp og rett til nærmeste bekk

Dro innom Harley-Davidson i Trondheim hvor ei smilende Solveig så fint sa, det er alltid sol når en kommer til H-D i Trondheim🤩 Så de fleste bildene i dag ble derfra👍🏼 Fant brodern, Kjartan og hans KTM, i Oppdal. Vi har nu spist og pjuska oss litt videre i kveld.